Piazzolla; zijn leven en inspiratoren

Met de ‘Histoire du Tango’ als uitgangspunt nemen wij u mee in het leven van de beroemde Argentijnse componist Astor Piazzolla. Met dit stuk dat hij aan het einde van zijn leven schreef, laat hij niet alleen de ontwikkeling van de tango zien, maar ook van zijn eigen carrière als componist. Piazzolla speelde als bandoneonist in het befaamde tango orkest van Aníbal Troilo. Troilo hield vast aan de originele vorm van de tango terwijl Piazzolla deze juist verder wilde ontwikkelen. Tijdens zijn studie in Parijs bouwde Piazzolla verder aan zijn eigen stijl onder meer door elementen uit de klassieke muziek, vooral van Bach en Strawinsky. Maar ook de jazzmuziek van Gershwin was een inspiratie voor hem. Samen met de jazz saxofonist Gerry Mulligan nam hij onder andere de plaat Summit op, waarbij de jazz en tango prachtig samensmelten.

Piazzolla

 

 

 

 

 

 

 

A. Piazzolla – Bordel 1900, arr. Max Knigge
Fluit; althobo; basklarinet

J.S. Bach – Trio sonata in G BWV 1039
Fluit; hobo; basklarinet

A. Troilo – Toda mi vida, arr. Bram Faber
Fluit; hobo; basklarinet

A. Piazzolla – Café 1930, arr. Max Knigge
Fluit; hobo; basklarinet

A. Ginastera – Sonata en Pastorale
Fluit; hobo; klarinet

A. Ginastera – Danza de la moza donosa, arr. Rieneke Brink
Fluit; hobo; basklarinet

A. Piazzolla – Summit, arr. Geert Rubingh
Fluit; althobo; basklarinet

G. Gershwin – Rialto ripples rag, arr. Geert Rubingh
Fluit; hobo; basklarinet

A. Piazzolla – Nightclub 1960, arr. Max Knigge
Fluit; althobo; basklarinet